16 apr 2020

FYGI heft het glas!

FYGI is drie jaar: oprichters Erik van de Water en Dennis Denekamp blikken terug op de reis vanaf de start van het FYGI-concept tot het innovatieve platform dat het vandaag is. Iedereen zijn beste baan? Inmiddels weten zij het zeker: het kan! Ze zijn bovenal dankbaar voor en trots op de vele gemaakte succesvolle matches. In drie jaar tijd is FYGI uitgegroeid tot een krachtig netwerk van 40+ toegewijde recruiters met landelijke dekking.

Dennis steekt van wal: “Ik moet vaak terugdenken aan de zaterdagen bij mij thuis, waarbij Erik en ik van gedachten wisselden en keken of er voldoende ruimte en vertrouwen was om de samenwerking aan te gaan. We sleutelden twee maanden aan het businessmodel. Toen alles eenmaal op papier stond en letterlijk aan de wand hing, hebben we validatietoetsen afgenomen bij recruiters, ondernemers en bij moedermaatschappij Covebo Group en House of HR. Iedereen was enthousiast over het FYGI-concept.”

“Samen hebben we de kans gekregen om dit nieuwe concept binnen recruitment vanaf de tekentafel op te bouwen volgens onze eigen kernwaarden”, vult Erik enthousiast aan, “Nog steeds mogen we FYGI met steeds meer fantastische aangesloten recruiters verder ontwikkelen. Het resultaat is een platform met een hoog ideaal: iedereen verdient zijn beste baan. Niet alleen onze recruiters en directe collega’s, maar alle professionals die wij begeleiden naar een nieuwe stap in hun carrière.”

‘Iedereen verdient zijn beste baan’

FYGI beantwoordt aan de vereisten van modern recruitment: de inzet van multidisciplinaire recruitment, online marketing en digital specialisten. FYGI doet aan ‘meaningful profit’, legt Dennis uit: “FYGI betekent voor mij het realiseren van mijn ideaal in veel facetten van werk. In ons businessmodel, in de organisatiestructuur en -cultuur. Samen met onze recruiters vormen we een verbonden netwerk van zeer toegewijde, wendbare en zelfbeslissende ondernemers en leven we ons motto: iedereen zijn beste baan.” Erik: “In FYGI kan ik al mijn creativiteit en energie kwijt door dagelijks koers te zetten en beslissingen te nemen die ons platform verder ontwikkelen en ons netwerk uitbreiden. Ook ik kan zeggen dat ik mijn beste baan heb gevonden als initiator!”

Met FYGI wilden Dennis en Erik een wereld voor recruiters - en indirect voor opdrachtgevers en professionals - creëren waar werken in vrijheid vanzelfsprekend is en men niet alleen het beste van zichzelf kan en wil geven, maar dit ook voor een ander kan betekenen. “Werk is net als je familie een heel bijzonder onderdeel van je leven. Vanuit je werk kun je je idealen realiseren en een ander helpen realiseren”, vertelt Dennis.

“Op-en-topdienstverlening, tegen onderscheidend scherpe tarieven.”

De kracht van het platform en het netwerk

FYGI wint alleen wanneer alle betrokken partijen tevreden zijn, legt Dennis uit: “Het win-win-win denken slaat vanaf het eerste uur aan bij alle stakeholders. De recruiter kan in vrijheid werken; waar, wanneer en voor wie hij wil, met de beschikking over een volledig digitaal online marketing platform. De opdrachtgever maakt gebruik van een toegewijde recruiter die zijn organisatie echt leert kennen en alleen in beeld hoeft te komen wanneer er vacatures zijn. Dat alles met de kracht van het marketingplatform en de omvangrijke reikwijdte van het netwerk. Kortom: Op-en-topdienstverlening, tegen onderscheidend scherpe tarieven.”

Het initiatief van Gert Bouw, voormalig CEO Covebo Group, om Erik en mij samen te brengen en het vertrouwen en de moed van de huidige directie onder leiding van Henk Buitink om flink door te investeren in ons concept is cruciaal geweest. Niet op zoek naar snel geld, maar durven inzetten op een duurzaam concept, dat zich bij een groot aantal aangesloten recruiters terugverdient.”

Aanvankelijk zou FYGI hoofdzakelijk Werving & Selectie aanbieden binnen het MKB met zzp’ers door een krachtig netwerk samen te stellen van ambitieuze recruiters. Drie maanden later bleek dat opdrachtgevers FYGI recruiters voor grotere wervingsvraagstukken op interimbasis wilden inzetten. Onderwerpen als employer branding, arbeidsmarktcommunicatie en onboarding kwamen daarna logischerwijs aan bod. De Talent Targeting campagnes blijken voor veel opdrachtgevers van onschatbare waarde, om weer instroom te creëren waar dat was opgedroogd.

FYGI’s manifest

“De recruiters in ons netwerk hebben FYGI gemaakt tot wat het nu is”, vertelt Erik, “Recruiters die allemaal vanuit verschillende achtergronden hun passie delen om de juiste professionals te interesseren voor openstaande vacatures. Onze recruiters zijn overtuigd dat juist door met elkaar te delen voor iedereen het beste resultaat te behalen is. Door in te spelen op vragen vanuit de markt en de recruiters hierin te coachen en te faciliteren zal FYGI altijd in beweging blijven.”

FYGI zal blijven investeren in het veranderlijke en digitale recruitmentlandschap; in technologie en trainingen op het gebied van online marketing, employer branding, onboarding en persoonlijk leiderschap. Alles om recruiters tot volwaardig recruitment business partners te ontwikkelen en opdrachtgevers steeds beter te faciliteren in hun behoeften. Zo creëert FYGI steeds meer toegevoegde waarde voor zowel opdrachtgever als professional en wordt het netwerk van recruiters verder versterkt in omvang en specialismen.

“Wij hebben ons manifest opgesteld voor de start van FYGI. Als er strategische beslissingen genomen worden over de te volgen koers, leggen we die naast het manifest. Zijn we nog op de goede weg? Blijven we bij ons ideaal? Inhoudelijk zullen we daarom het manifest niet veranderen”, zegt Erik. “De keuze om de vertaalslag naar het FYGI-manifest te maken is de beste keuze geweest die we hebben kunnen maken (met dank aan Joyce Oomen en Bianca Samethini). Hiermee hebben we op cruciale momenten altijd richting weten te houden”, vult Dennis aan.

"De kracht van het marketingplatform en de omvangrijke reikwijdte van het netwerk"

FYGI zijn we samen

Drie jaar zijn zo omgevlogen. Vanaf de eerste recruiter, de eerste plaatsing, de dag dat de website live ging en de verbindende kwartaalmeetings. Het zijn allemaal momenten die je niet snel vergeet, vertelt Erik: “Ik ben trots op ons team dat zich inzet om FYGI elke dag verder te ontwikkelen. In slechts drie jaar tijd hebben we samen allerlei tools ontwikkeld waarmee onze recruiters onderscheidend kunnen zijn. We wisten dat het anders kon en een samenwerking gebaseerd op vertrouwen en niet op controle echt mogelijk is. Nu we dat in de praktijk hebben bewezen en ons netwerk blijvend groeit, geeft een geweldig gevoel”, “We leven ons manifest en behalen voor onze opdrachtgevers topresultaten. Daar ben ik super trots op!” beaamt Dennis.