fbpx
Social Share

07 jul 2022

In gesprek met Dennis en Erik – Deel III

In de derde blog van onze serie ‘In gesprek met Dennis en Erik’ bespreken we het platform. Het platform bestaat uit specialisten op het gebied van online marketing, business development en training en coaching vertelt Erik: “De collega’s van het platform geven de recruiters support vanuit hun specialisme. Zo kan de recruiter zich focussen op het vinden van de ideale match tussen opdrachtgevers en professionals. Resultaat? De recruiter is effectiever en succesvoller en ervaart meer werkgeluk!”

Het creëren van de ideale werkomgeving voor zelfstandige recruiters. In het behalen van dat doel zijn de collega’s van het platform doorslaggevend vertelt Dennis: “Als eenpitter moet je vaak veel tijd en energie steken in zaken waar je geen of weinig verstand van hebt. Denk bijvoorbeeld aan recruitmentmarketing. Recruitment is de afgelopen jaren steeds meer veranderd in marketing. Dat vraagt om de nodige kennis en kunde om succesvol te blijven. Door aangesloten te zijn bij FYGI hebben de recruiters al die waardevolle expertise tot hun beschikking.”

Effectiever, succesvoller en meer werkgeluk door ondersteuning van specialisten

Momenten van succes en uitdaging
In de afgelopen vijf jaar is het platform gegroeid van twee allround marketeers naar een groep specialisten. Bijvoorbeeld op het gebied van performance marketing, contentcreatie en employer branding. Zo heeft iedere recruiter een compleet recruitmentmarketingteam achter zich staan. Daar maak je bij een opdrachtgever het verschil!”

Er waren momenten van succes, maar ook van uitdagingen: “We hebben natuurlijk allemaal te maken gehad met corona. Daardoor kwamen we thuis te zitten en dat vraagt om extra aandacht voor je werk- en privébalans. De ene platform-collega kon wel overdag werken en de ander ging ’s avonds werken, zodat hij er overdag kon zijn voor de kids. Je wordt dan op de proef gesteld als team, maar dat hebben we uitstekend gedaan. Daar ben ik echt trots op!”, vertelt Erik.

Mensen met een passie
Iedereen zijn beste baan is natuurlijk de missie van FYGI. Dat geldt ook voor de collega’s van het platform: “Wat ik zie is mensen met een passie. Een passie voor hun vakgebied”, vertelt Dennis. “De één is ongekend fanatiek en gedreven op het gebied van online marketing en de ander straalt op het moment dat hij een training geeft. Ieder met zijn eigen karakter en talent, maar wel allemaal met hetzelfde doel. Dat brengt ons weer bij ‘werken vanuit de kracht van samen’. Die combinatie is fantastisch. Enerzijds hart voor het team en anderzijds de omgeving creëren voor iemand zijn persoonlijke en unieke beste baan.”

Het enthousiasme van de platform-collega’s is de afgelopen jaren meerdere keren zichtbaar geweest. Erik denkt met veel plezier terug aan kerst: “Afgelopen kerst hebben we bijvoorbeeld duizenden kilometers gereden om alle recruiters persoonlijk een kerstpakket te brengen. We begonnen om 7 uur ’s ochtends te rijden en de laatste collega was om 22.30 uur ’s avonds thuis. Dat is als platform ontzettend leuk om te doen en tegelijkertijd waardevol voor de recruiters. Daarnaast merk je dat sommige platform-collega’s echt persoonlijk betrokken zijn bij de recruiter. Even een belletje of een WhatsApp tussendoor is de normaalste zaak van de wereld. Gewoon om te weten hoe het gaat. Dat heb je als zelfstandig ondernemer soms ook gewoon even nodig.”

Arbeidsmarktcommunicatie
Er zijn momenteel in Nederland veel meer vacatures dan werkzoekenden. Daarnaast is er een enorme mismatch aan benodigde en beschikbare vaardigheden. Dat betekent dat je met je vacature extra dient op te vallen. Daarbovenop is het van belang dat de cultuur van je bedrijf aantrekkelijk is. Hierin speelt arbeidsmarktcommunicatie een belangrijke rol vertelt Dennis: “Een werkgever moet hiervan bewust zijn. De macht ligt bij de professional en die wil verleidt worden.”

“Een bedrijf, een leidinggevende, moet aansprekend zijn voor de doelgroep in kwestie. Daarom helpen onze recuiters hun opdrachtgevers dit te laten begrijpen en onze marketeers helpen weer met het overbrengen van deze boodschap richting de professional. Aan de hand van data weten we wat een specifieke doelgroep aanspreekt en op basis daarvan passen we de teksten aan en kiezen we de juiste (online) kanalen om de doelgroep te bereiken.”

Onze recruiters worden getraind op het gebied van employer & personal branding, arbeidsmarktcommunicatie en content. Zowel ten behoeve van zichzelf als voor hun werk bij onze opdrachtgevers: “Het is belangrijk dat je als ondernemer zichtbaar bent. Dat jouw potentiële opdrachtgevers direct aan je denken op het moment dat zij met een wervingsuitdaging zitten. Daar helpen we de recruiters mee door middel van een eigen website, advies en support. De recruiters vertalen deze kennis weer naar hun opdrachtgevers.”

Online marketing en Talent Targeting
Je weet ongetwijfeld zelf hoe vaak je aan het scrollen bent op je telefoon. Hoe zorg je er dan voor dat jouw organisatie of specifieke vacature opvalt bij jouw doelgroep? “Dat zijn vragen waar onze opdrachtgevers en recruiters nu veel mee zitten”, vertelt Erik. “Door middel van onze online wervingscampagnes verleiden we de doelgroep van de opdrachtgever om te solliciteren. We zoomen in op de candidate journey en op basis daarvan zorgen we voor de juiste tekst, foto of video op een bepaald kanaal waar de doelgroep actief is. Dit zorgt ervoor dat de recruiter en daarmee de opdrachtgever meer kwalitatieve sollicitaties krijgt op zijn vacatures.”

Groei en optimalisatie
Het netwerk groeit en daarom is het volgens Dennis belangrijk dat het platform ook meegroeit met de groep recruiters: “We zijn een mensgerichte organisatie, dus persoonlijk contact met de recruiters is essentieel voor een succesvolle samenwerking. Vandaar dat het platform in een bepaalde mate mee moeten groeien om het persoonlijk contact met de recruiters te waarborgen. Op die manier blijven we op de hoogte van de behoeftes van onze doelgroep. Zo ontstaan er weer kansen voor optimalisatie.”

Groei en optimalisatie zijn ook focuspunten voor het komende jaar en dat maakt Erik trots: “De collega’s van het platform zijn niet bang om iets nieuws aan te gaan. We zijn met FYGI aan het opschalen en dat zorgt natuurlijk wel eens voor veranderingen. Flexibiliteit is dan belangrijk en dat zie ik zeker terug. Iedereen wil de schouders eronder zetten om samen stappen te blijven maken en dat maakt mij zeker een blij en trots mens!”