fbpx
Social Share

13 jul 2022

In gesprek met Dennis en Erik – Deel IV

We zijn aangekomen bij het vierde en laatste deel van de blogserie met Dennis en Erik. De afgelopen weken bespraken we het ontstaan van FYGI, ons recruitment marketing platform, de kracht van het landelijke netwerk en de fanatieke support van alle overige specialismes van het platform. We sluiten vandaag af met een blik op de huidige arbeidsmarkt. Hoe kijken de twee mannen naar de branche? Wat zien zij als belangrijkste aandachtspunten en waar liggen wat hen betreft de kansen?  

Aandachtspunten en mooie kansen in de huidige arbeidsmarkt

Werk genoeg, maar wat is mijn beste baan?
Het is inmiddels geen nieuws meer. 40% van de Nederlanders is latent werkzoekende. Dat betekent dat mensen momenteel een baan hebben, maar wel kijken naar een betere optie: “Dat zegt heel veel”, vertelt Dennis: “Je hebt vaak te maken met een vastgeroest patroon. Het sluipt er langzaam in. Ineens besef je dat je niet meer op je plek zit. Je wilt wat anders, maar wat? Iedereen om je heen schreeuwt dat er werk genoeg is, maar wat is voor jou nu de ideale volgende stap? Wat is jouw beste baan?”

Die gedachten spelen volgens Dennis door het hoofd van veel mensen momenteel:  “Hierbij is het erg opvallend dat zowel collega’s als leidinggevenden veel impact hebben op het beleefde werkgeluk. Evenals zelfontplooiing, waardering en perspectief. Waarbij hier weer duidelijke accentverschillen zijn in de diverse generaties die momenteel actief zijn op de arbeidsmarkt.”

Werken vanuit de professional
Deze situatie zorgt volgens Erik voor ontzettend veel kansen voor recruiters: “Latent werkzoekenden solliciteren niet zomaar. Je moet hen verleiden met alles wat een bedrijf, de leidinggevenden en de collega’s te bieden hebben. Daar zijn wij in gespecialiseerd! Daarnaast is zelfs het gedrag van de actief werkzoekenden veranderd. Zij verwachten actief benaderd te worden. Dit vraagt om een andere manier van werken voor de recruiter. Er komen zonder aanpassingen in werkwijze steeds minder of geen reacties binnen op een vacature. Met onze aanpak kunnen wij bedrijven helpen om de instroom van reacties weer te verhogen.”

Daarnaast is deze tijd volgens Erik de ideale mogelijkheid om vanuit de professional te gaan werken: “Wanneer je professionals spreekt die zich willen oriënteren, is dit een uitgelezen kans om hen te bemiddelen naar één van de bedrijven in jouw netwerk. Zorg voor persoonlijk contact met latent werkzoekenden uit jouw branche. Leer de persoon beter kennen, ontdek waar hij behoefte aan heeft en waar hij energie van krijgt én leg lijntjes naar passende werkgevers!”

Begeleiding naar jouw beste baan
Dennis sluit zich hier volledig bij aan: “Veel mensen willen wel een andere baan, maar komen niet in actie! Waarom niet?! Zij missen de richting waarheen en de moed om los te laten. Dit vind ik het mooiste deel van ons vak. Help deze mensen zichzelf te helpen! Goede begeleiding van een recruiter kan je hierbij verder helpen. Zij hebben verstand van zaken, kunnen helpen bij een oriëntatie en bij het winnen van vertrouwen. Zij weten wat er speelt in jouw branche en hebben contact met interessante opdrachtgevers. Dit geeft jou extra informatie voor een goede oriëntatie en comfort om uiteindelijk te kiezen voor jouw beste baan.”

War for talent = War for staf
Je hebt het ongetwijfeld vaak voorbij zien komen ‘The war for talent’. Dat is volgens Erik niet meer van deze tijd: “Het is inmiddels ‘The war for staff’ geworden”. Het hebben van personeel is een groot goed. Heb je de beste specialisten in huis? Dan mag je in je handen knijpen en er alles aan doen om die mensen te behouden. Ze worden namelijk waarschijnlijk elke dag benaderd om te kiezen voor een andere baan.”

Volgens Dennis moet je snel anticiperen om als organisatie te overleven met de huidige arbeidsmarkt: “Werkgevers die hun personeelsagenda niet op 1 hebben staan die gaan de boot missen. Al is je product of dienstverlening nog zo goed, zonder goed personeel kun je jouw klanten niet goed bedienen en (groei) ambities niet realiseren.”

Onderscheidend vermogen
Juist daarom is er volgens Dennis een grote behoefte aan onderscheidend vermogen: “Dat ga je niet creëren door een marketingkunstje van de marketingafdeling. Zonder daar marketingspecialisten tekort mee te doen. Ik romantiseer niet wanneer ik stel dat een aantrekkelijke werkgever een ziel moet hebben. Bevlogen leiders die visie hebben, deze uitdragen en hun personeel actief betrekken. Het gaat hier om de authentieke identiteit van het bedrijf. Er moet een goede, oprechte en krachtige kern zijn. Een herkenbare boodschap voor de doelgroep. Als je dat intern daadwerkelijk kan leven, het extern goed kan positioneren en de hulp van marketeers via de juiste kanalen onder de aandacht kunt brengen bij, voor jouw bedrijf, interessante professionals, dan ben je waar je wil zijn.”