16 apr 2020

Recruitment: het kan ook anders!

Binnen vijf jaar zal de recruiter – zoals we die nu kennen - verdwijnen. Hoe dat kan? Omdat recruitment anders kan! De huidige technologie, zoals intelligente datasystemen om de juiste professional te vinden in één muisklik, maakt het mogelijk om (bijna) alle taken te automatiseren. Door de inzet van marketing wordt jouw nieuwe medewerker bewust gemaakt van jouw organisatie en de beste professional getriggerd om te reageren op vacatures. Nu al wordt door een robot geworven en deze ontwikkeling blijft doorzetten. Niet alleen het werven gaat anders, ook het selecteren. Een chatbot voert het eerste gesprek, een assessment wordt digitaal afgenomen, afspraken worden automatisch ingepland en met video kan heel veel op afstand gebeuren.

Zitten dan straks alle recruiters zonder baan? Nee, dat gelukkig niet. Maar het vak verandert snel, dus moeten zij zichzelf innoveren. Organisaties hebben vaak al een HR Business Partner. HR helpt niet alleen op operationeel niveau, maar adviseert de directie en innoveert het beleid. Ik pleit ook voor een Recruitment Business Partner voor elke organisatie!

Een Recruitment Business Partner gaat, naast het vervullen van de vacatures, aan de slag met jouw recruitmentproces. Een Recruitment Business Partner analyseert, adviseert en innoveert. Door een uitgebreide analyse en de marktkennis sluit het advies helemaal aan op jouw organisatie.

  1. Analyseren. Het hele recruitmentproces wordt onder de loep genomen. Hoe staat jouw werkgeversmerk ervoor? De data wordt geanalyseerd; hoe goed werkt de website? Hoe lang is de doorlooptijd? Wat is jullie succesratio? En natuurlijk in gesprek gaan met werknemers en managers over de cultuur en processen.
  2. Adviseren. De Recruitment Business Partner komt met vernieuwend advies. Afgestemd op de doelgroep, de huidige middelen en het budget. Te denken valt aan advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, vacatureteksten en onboarding.
  3. Innoveren. Samen verbeteren jullie het proces en eventueel de implementatie van nieuwe tools. Dit proces moet echt samen gebeuren. Er wordt samengewerkt met marketing, IT en de managers. En om draagvlak te creëren moeten de eigen mensen het gaan dragen, zo kom je tot mooie resultaten.

Natuurlijk helpt de Recruitment Business Partner ook met het vervullen van de openstaande vacatures, maar als enkel daar de focus op ligt, heb je over een paar jaar geen sollicitanten meer.

Bij FYGI zijn wij al volop bezig met de toekomst. Onze recruiters volgen trainingen over arbeidsmarktcommunicatie, video in recruitment, recruitmentmarketing, adviesvaardigheden, recruitmentdata en full-circle recruitment. Ook ontwerpen wij tools zodat de recruiters organisaties met een vaste methodiek kunnen analyseren, adviseren en innoveren. Mijn ambitie is dat alle FYGI recruiters binnen een jaar Recruitment Business Partner zijn!

Wil je meer weten over onze werkwijze of onze tools?

Ik kom graag met je in gesprek!

- Merel Erdmann
Verantwoordelijk voor learning & development van zzp-recruiters bij FYGI.
 

06-44030279

merel.erdmann@fygi.nl

Deze website gebruikt cookies om zo voor de beste ervaring te zorgen. Accepteer door te klikken op de 'Accepteer' knop.