07 okt 2019

Negen sollicitatieblunders

Fouten maken, dat overkomt de besten. Maar laten we het dan wel bij kleine foutjes houden. Grote fouten, oftewel blunders, willen we liever vermijden. En al helemaal bij een sollicitatiegesprek. Om jou te helpen, hebben wij een aantal sollicitatieblunders op een rij gezet, zodat jij deze blunders niet hoeft te maken. Want geef eerlijk toe, een sollicitatiegesprek is al spannend genoeg en een foutje maken ligt dan sneller op de loer. Dus om jouw stress wat te verminderen, helpen wij jou om de grootste sollicitatieblunders te voorkomen! Hoef je je daar niet druk meer om te maken!

1. Te vroeg of te laat komen

Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken, dat is voor de hand liggend. Daarbij hoort natuurlijk niet dat je te laat komt. Maar ook veel te vroeg verschijnen bij jouw gesprek, kan verkeerd overkomen. Probeer altijd vijf tot tien minuten van tevoren aanwezig te zijn.

2. Onvoorbereid het gesprek ingaan

Het is een zeer belangrijk aspect om goed voorbereid het gesprek in te gaan. Verdiep je daarom goed in het bedrijf. Lees goed de website en vacature door. Maar bekijk daarnaast ook eventuele social mediakanalen en misschien heb je ook nog wel mensen in je omgeving die je meer kunnen vertellen over het bedrijf! Ook niet geheel onbelangrijk, mocht je weten wie jouw gesprekspartner is, verdiep je daar dan ook even in.

3. Te veel van alles

Waar ‘te’ bij staat, is vaak niet goed… Zorg er dus voor dat je niet ‘te veel van alles’ hebt. Zorg dat je er representatief en verzorgd uit ziet. Maar waak er wel voor dat je niet doorslaat en dat jouw uiterlijk voor afleiding zorgt in het gesprek. Denk hier eens goed over na. Kledingtips nodig voor jouw gesprek, bekijk dan eens ons artikel hierover.

4. Verkeerde lichaamstaal

Non-verbale communicatie is ontzettend belangrijk en soms zelfs belangrijker dan verbale communicatie. Zorg daarom voor goede non-verbale communicatie. Denk hierbij onder andere aan jouw lichaamstaal. Geef een goede handdruk, heb een actieve houding, sla de armen niet over elkaar, doe je handen niet in je zakken, wees niet nonchalant, kauw geen kauwgom, enzovoort… Oefen ook eens voor de spiegel: glimlach, zit rechtop en kijk mensen aan.

5. Wees geen…

Roddelaar, leugenaar of slachtoffer. Roddel niet over jouw vorige werkgever en hoe slecht deze wel niet was of hoe stom jouw leidinggevende was. Lieg ook niet over bijvoorbeeld de reden van jouw ontslag, wees altijd eerlijk maar blijf wel positief! Wees ook geen slachtoffer. Ga niet smeken om een baan, en praat geen schuldgevoel aan. Dit kan averechts werken. Een korte tip; wees altijd positief!

6. Jouw internetimago

Jij doet jouw research naar het bedrijf en er is een grote kans dat het bedrijf dat ook naar jou doet. Zorg er dus voor dat jij geen verkeerd internetimago hebt. Google eens je eigen naam en bekijk wat er naar voren komt. Verkeerde foto? Verwijder deze dan en zorg ervoor dat je representatief verschijnt op het internet.

7. Alleen maar interesse voor jezelf

Uiteraard wil jij zo goed mogelijk overkomen in het gesprek, maar toon ook interesse in de ander. Luister goed naar jouw gesprekspartner en laat diegene uitpraten. Zorg ervoor dat niet alleen jij aan het woord bent, maar dat je de ander ook de ruimte geeft.

8. Vragen onbeantwoord laten

Mocht je een vraag niet begrijpen, geef dit dan aan en vraag verduidelijking. Is de vraag te persoonlijk? Vraag (netjes) naar de reden van de vraag. Wil je echt een vraag niet beantwoorden, geef dan aan waarom je dit niet wilt. Kortom; laat geen enkele vraag onbeantwoord!

9. Niet laten zien wie je bent

Het is belangrijk om de juiste indruk achter te laten, laat dus vooral zien wie jij bent! Doe je dit niet? Dan onthoudt jouw gesprekspartner jou misschien ook minder snel… Laat je zenuwen achterwegen en straal zelfvertrouwen uit! Toon enthousiasme, wees gepassioneerd en laat de beste versie van jezelf zien.

En, ben je er klaar voor? Deze fouten ga jij in ieder geval niet maken! En mocht je toch een klein foutje maken in een gesprek, ga niet gelijk van het ergste uit. Fouten maken is menselijk en ook jouw gesprekspartner zal vast wel eens een foutje maken. Blijf altijd positief! 

Deze website gebruikt cookies om zo voor de beste ervaring te zorgen. Accepteer door te klikken op de 'Accepteer' knop.