Nieuws.

Blijf op de hoogte.

Fit op je werk: vijf handige tips

Het is weer de Nationale Sportweek in Nederland. Een mooi moment om eens stil te staan bij fit en gezond zijn op je werk. Want dat dat belangrijk is, weten we natuurlijk allemaal wel.

Je krijgt van ons vijf tips die je makkelijk kan toepassen om fit op je werk te zijn.

1. Genoeg drinken.
Je dag begint met een bakkie pleur. Even gezellig bijkletsen met je collega’s onder het genot van een kop koffie. Vervang die koffie eens door een glas water. Vind je water saai? Neem dan groene thee of water met een smaakje (tip: voeg vers fruit toe!). Oh ja, hoe meer je drinkt, hoe meer je naar het toilet moet. Zorgt toch weer voor wat extra stappen op een dag!

2. Blijven bewegen.
Het is best moeilijk om op een werkdag voldoende te bewegen, zeker als je een kantoorbaan hebt. Verzin daarom trucjes om toch te blijven bewegen. Pak bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Of ga tijdens de lunch even naar buiten voor een blokje om. Of – en deze vinden je collega’s leuk – haal wat drinken voor de afdeling. Scoor je ook nog eens punten mee.

3. Gezonde tussendoortjes.
Een daling in je bloedsuikerspiegel zorgt voor een energiedip. Daarvan krijg je een futloos gevoel en behoefte aan iets dat je weer oppept. Koffie bijvoorbeeld. Of een snack uit de automaat. Daag jezelf uit en ga voor een gezond tussendoortje! Een handje noten, rauwkost of een vers stuk fruit. Zo gaat je bloedsuikerspiegel weer omhoog en dit geeft je nieuwe energie.

4. Voldoende ontspannen.
Tijdens je werk ontspannen? Jazeker! Dat klinkt misschien een beetje gek, maar is juist heel waardevol. Even vijf minuten het nieuws lezen of een praatje te maken met een collega of gewoon een momentje voor jezelf, zorgt voor instant energie. En het maakt je hoofd leeg om daarna weer met een frisse blik aan de gang te gaan. Probeer het eens!

5. Goed zitten.
Lekker ontspannen achter je bureau zitten. Heerlijk. Of toch niet? We hoeven je vast niet uit te leggen dat een verkeerde houding een grote oorzaak is van rugklachten. Zeker als je lange tijd deze houding aanneemt. Zo zit je goed:

  • je beeldscherm staat op ooghoogte;
  • de rugleuning van je stoel staat in een hoek van 95 tot 105 graden;
  • zet je benen in een hoek van 90 graden.

Gezonde werkomgeving
Steeds meer werkgevers vinden een gezonde werkomgeving belangrijk. Zo is er bij FYGI de ruimte om mee te doen aan de maandelijkse Fit Challenge. Vanwege de vrijheid die iedereen krijgt, kun je in een werkweek makkelijk tijd vrijmaken om te gaan sporten.

Onze collega Wendy Vos – Akkerman weet als geen ander hoe belangrijk het is om gezond en fit te zijn. Haar motto is dan ook ‘practice what you preach’. Of dat nu op je werk is of in je privéleven. “Your time is now! Want als je goed voor jezelf zorgt, zorg je ook voor anderen. Soms is dat je naaste collega, die je net dat steuntje in de rug geeft om een gezonde snack te pakken in plaats van een stuk chocolade. En soms is dat je opdrachtgever, die je advies geeft om professionals net iets meer te bieden dan alleen een werkplek. Het gaat ook om een gezonde en fijne werksfeer, want vitaliteit op de werkvloer doe je samen.”

Haar passie voor gezond leven is ook bij de collega’s bekend. Zeker Wendy’s ‘spierpijn’ bootcamp, waar we met z’n allen aan het sporten zijn, is berucht en beroemd. Want lekker werken gaat een stuk beter als je lekker in je vel zit. Zowel fysiek als mentaal. Wendy: “zet vandaag nog koers naar een healthy lifestyle.” Pak het moment.

Deel dit bericht