Online wervingscampagne

Creatief werven: hoe open hiring twee medewerkers opleverde

Bij Fygi geloven we in vernieuwend denken. Of het nu gaat om slimme technologie, een strategische aanpak of een vleugje creativiteit. Alles draait om de beste mensen op de juiste plek krijgen.

Dit succesverhaal laat zien hoe Kristel, zelfstandig recruiter uit ons Fygi-netwerk, samen met OQEMA een online wervingscampagne heeft opgezet. En dat met een vernieuwende aanpak: open hiring. Geen cv’s, geen sollicitatiegesprekken, alleen een open dag.

Hoe vind je de juiste mensen in een krappe arbeidsmarkt?

Productiemedewerkers, die had OQEMA nodig. De functievereisten waren minimaal. Ervaring was geen pré, maar de arbeidsmarkt was krap. Kristel had hier een oplossing voor. “Ik wist al snel dat de ‘normale manier’ van werven heel veel tijd zou kosten,” vertelt ze. “Toen ik hoorde dat er weinig harde eisen waren, dacht ik: hoe kunnen we dit laagdrempelig en aantrekkelijk maken?”

Het antwoord: een online wervingscampagne met open hiring – een inclusieve wervingsstrategie waarbij sollicitanten niet beoordeeld worden op cv of ervaring, maar simpelweg welkom zijn op een open dag.

Online zichtbaar met een persoonlijke touch

Samen met Fygi zette Kristel een online wervingscampagne op via Facebook en Instagram. Het doel? “De leegte bij OQEMA opvullen en een succesvolle open dag organiseren,” zegt Kristel. “We hebben bewust gekozen voor advertenties waarin we het unieke karakter van open hiring benadrukten. Geen cv, geen sollicitatiegesprek, alleen een kijkje komen nemen.”

Al gauw stroomde de sollicitaties binnen. “We hielden het persoonlijk,” zegt ze. “Iedere sollicitant kreeg een persoonlijk ontworpen bevestigingsmail met informatie over de open dag, en vlak voor de dag stuurden we nog een reminder. Dit zorgde ervoor dat mensen betrokken bleven.”

"We hoopten meer potentiële kandidaten te kunnen bereiken dan via de 'standaard' vacaturessites. Kristel kent ons bedrijf, dat maakte de opstart natuurlijk veel gemakkelijker. Ze weet wie we zijn en wat we belangrijk vinden en daardoor kan ze het ook goed overbrengen bij potentiële kandidaten."

Sofie Simons
Hr-manager OQEMA
Fygi-OQEMA

De open dag: direct zien, voelen en ervaren

Tijdens de open dag kwamen de sollicitanten niet alleen kennismaken met OQEMA, maar ook letterlijk binnenkijken in het magazijn. “Het is zoveel laagdrempeliger dan een traditioneel sollicitatiegesprek. Kandidaten voelen zich sneller op hun gemak, en wij kunnen meteen zien hoe ze zich gedragen en of ze nieuwsgierig zijn. Dit zegt vaak meer dan een cv, of een gesprek van 30 minuten” vertelt ze.

Acht sollicitanten kwamen naar de open dag en maakten in een ontspannen setting kennis met het werk, de omgeving en het team. “We hebben de lege gaten binnen OQEMA kunnen vullen. Waarvan 1 sollicitant voor de open dag is aangenomen en er nog een nieuwe medewerker is gekomen uit de open dag. Al met al succesvol!” geeft Kristel aan.

 

Het resultaat?

  • 5.203 mensen bereikt
  • 59 sollicitaties
  • 2 nieuwe medewerkers
  • Een tevreden opdrachtgever

"We waren ontzettend blij met de opkomst van acht personen op onze open dag. Ook buiten de open dag hebben we nog verschillende kandidaten uit de campagne gezien. Twee nieuwe starters is voor ons een zeer positieve uitkomst. Bovendien is de campagne ook een heel goede actie geweest voor onze employer branding: onze naam doet nu toch een belletje rinkelen bij alle mensen die de vacature hebben zien passeren op social media."

Sofie Simons
Hr-manager OQEMA

Wat we leerden: durf anders te denken

Voor Kristel was de creatieve online wervingscampagne een bevestiging dat dit ook werkt in recruitment. “Met het juiste vooronderzoek en een beetje lef durfde ik het aan om eens een creatieve twist te geven aan online wervingscampagnes. Met open hiring geef je iedereen het gevoel dat ze evenveel kans hebben, dat is mooi om over te brengen” vertelt ze.

Voor Fygi is dit succesverhaal hét bewijs dat een vernieuwende aanpak werkt. Een online wervingscampagne, gecombineerd met open hiring, maakt écht het verschil in een krappe arbeidsmarkt.

Ben jij benieuwd wat een creatieve campagne voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ons op en ontdek samen met een recruiter uit het Fygi-netwerk hoe we jouw wervingsstrategie naar een hoger niveau tillen.

Dit vind je misschien ook interessant

Online wervingscampagne - Read more
Cases Testimonial

40 vacatures ingevuld bij STL door de inzet van zzp recruiters

Ontdek hoe Wendy en Malou tientallen nieuwe collega's hebben gevonden voor STL.
Online wervingscampagne - Read more
Cases

Online wervingssucces bij De Helpende Hand

Astrid Hut zette online wervingscampagnes in om dragers te vinden voor de Helpende Hand. Lees hoe Astrid en de Helpende Hand dit hebben ervaren.
Online wervingscampagne - Read more
Blog

Ben jij klaar om ondernemer te worden als recruiter? Doe de test!

Wil je ondernemer worden in recruitment? Start met de Fygi ondernemerschapstest