Van groeipijn naar groeikracht: praktische oplossingen voor capaciteitsproblemen
Ik sprak laatst iemand met een flinke uitdaging; het bedrijf waar ze werkte had op korte termijn veel nieuwe mensen nodig. Door plotseling veranderende omstandigheden kwam er nogal veel werk op de organisatie af, en daar waren dus veel nieuwe mensen voor nodig.
Een prachtige, positieve uitdaging toch? Groei is mooi, daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Maar wanneer je onverwacht geconfronteerd wordt met de noodzaak om heel hard te groeien, kan dat ook flink lastig zijn.
Machinecapaciteit, praktische hulpmiddelen of bijvoorbeeld inzet van technologie is vaak relatief eenvoudig op te schalen. Maar wanneer een organisatie ineens een grote groep mensen nodig heeft, wordt soms iets (prachtig of pijnlijk) zichtbaar wat voorheen onzichtbaar was.
Namelijk de kracht van het werkgeversmerk
Een werkgeversmerk bestaat niet alleen uit wat je ‘bent’ of ‘wilt zijn’. Het bestaat ook uit het imago; het beeld dat men van de organisatie – ook als werkgever – heeft. Hier liggen het corporate merk en het werkgeversmerk vaak dicht bij elkaar, want bekend maakt bemind. Een organisatie die mooie, aantrekkelijke producten of diensten levert vindt meestal makkelijker personeel dan een bedrijf dat saaie commodity’s levert. Maar dat terzijde.
Het imago is belangrijk. Met een positief imago is interesse eerder gewekt en zullen potentiële collega’s jouw organisatie veel sneller in overweging nemen. En bij onbekendheid of – nog veel erger – een negatief imago, kost dit veel meer moeite. En dus veel meer tijd en geld. Ik durf wel te zeggen: onevenredig veel meer tijd en geld.
De lange adem
Praktische aanpak
Het gesprek over de nieuwe collega’s werd snel erg praktisch. Hoeveel recruiters zijn daarvoor nodig, en welke marketingoplossingen werken het beste? En, vervolgde ze het gesprek: “Ik denk dat we in de toekomst nog veel meer nieuwe collega’s nodig hebben.”
Natuurlijk kun je met goed recruitment en recruitmentmarketing veel bereiken. En het betreffende bedrijf heeft helemaal geen slecht imago. Maar er was eigenlijk nooit serieus werk gemaakt van het werkgeversmerk. Geen duidelijk verhaal of een uitgewerkte EVP, intern geen eenduidigheid en geen duidelijke koers om onderscheidend en zichtbaar te zijn. En dan sta je met grote wervingsvragen wel op achterstand.
Voor succes op de korte termijn moet je in zo’n geval pragmatisch zijn; veel instroom kost dan meer tijd en moeite. Is dat erg? Volgens mij niet, want het is een uitlezen kans om goed na te denken over jouw plek op de arbeidsmarkt en de manier waarop je structureel zichtbaar wilt zijn bij de juiste doelgroep. Zo wordt werving op de langere termijn steeds eenvoudiger.